11 Ağustos 2020 Salı

Gürcü Edebiyatı .BEN,NİNEM,İLİKO VE İLARİON






Geçen ay bir kitap kulübüne üye oldum ,600 günde devri alem her ay birlikte belirlenen kitabı okuyor
takip eden ay başında da kitapla ilgili görüşlerimizi paylaşıyoruz.Çalışırken çok cesaret edemiyordum Süresi içinde bitiremeyebilirim diye düşünüyordum. Tam emekliliğe geçtiğim temmuz ayında guruba katıldım .İlk ay Füruzan 47 lileri okuduk,onu ayrıca anlatacağım .Ağustos ayı kitabını okumayı bugün tamamladım.Ben,Ninem,İliko ve İlarion.Yazarı Nodar Dumbadze,Tiflis,Gürcistan doğumlu .1928-1984 yılları arasında yaşamış ,56 yaşında vefat etmiş.Eserleri genelde tiyatroya ve sinemaya uyarlanmış .
Anlatım gayet akıcı ,yalın,yazarın eseri otobiyografik özellikler taşıyor ,babası 1937 de tutuklanıyor ve kurşuna diziliyor,annesi de sürgüne gönderilen yazar ,ninesinin yanında yaşamına devem ediyor .
Kitabımızda da Zuriko ninesi ile yaşıyor ,kendinden yaşça büyük arkadaşları İliko ve İlarion ve köpeği 
Murada ile hayli yaramaz bir çocuk olarak öğretmenlerini zorluyor .İliko ve İlarion sürekli birbiri ile uğraşan ama ayrı da kalamayan iki komşu,aralarında oldukça ağır şakalar yapılıyor ,Zuriko da şakalarda başrolde ,o an çok sinirlenmekle birlikte uzun süre küs kalamıyorlar ,gülerek zaman zaman da hüzünlenerek okudum .
Başta çocuk hikayesi gibi başladı ,bunda kahramanların son derece saf ,çocuksu karakterler olmaları etkili oldu.Okudukça daha çok sevdim diyebilirim.
Yazar 1975 yılında Şota Rustaveli Devlet Ödülü'nü ,1980 yılında da Lenin ödülünü almış.Roman 1960 yılında ilk kez Gürcüce yazılmış,2019'da da Türkçe yayınlanmış.
Farklı bir ülke yazarı ile tanışmak keyifli oldu.

Birkaç alıntı burada hatırlamak adına kalsın.

Fakat ben ninemin beddualarından korkmuyordum.Çünkü Bir gün bana şöyle demişti:''Sakın korkma çocuğum,bir yandan ağzım beddua ederken ,öte yandan kalbim senin için dua ediyor''

''Senden otuz yaş daha büyüğüm,ama ben senin yaşındayken,bir zamanlar senin yaşındaydım,değil mi?İşte otuz yıl sonra sen de benim yaşımda olacaksın,öyle değil mi?Öyleyse aramızda ne fark var?Hiçbir fark yok. Kimin başında daha fazla tüy ve saçın olduğunun ne önemi var?Hiçbir önemi yok.Biz arkadaşız.''

                                                                                                                                                                                    

Hiç yorum yok: